[three_fourth last=”no” spacing=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”5px” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” style_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””] psychosociale aspecten[/imageframe][/three_fourth][one_fourth last=”yes” spacing=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”5px” class=”” id=””][fusion_code]

Wat we zoal doen?

Bekijk onze weblog

[/fusion_code][fusion_code]

Nuttige informatie?

Bekijk onze downloadpagina

[/fusion_code][/one_fourth][tagline_box backgroundcolor=”#ffffff” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#e1e1e1″ highlightposition=”none” content_alignment=”center” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”GEZOND WERK IS WERK ZONDER STRESS. PSYCHOSOCIALE ASPECTEN” description=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/tagline_box][one_third last=”no” spacing=”yes” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”underline dotted” sep_color=”#e1e1e1″ class=”” id=””]Ervaren Psychosociale Aspecten[/title][fusion_text]Ervaren psychosociale aspecten in het werk (PSA) zijn risico’s die direct de continuïteit en kwaliteit van een organisatie kunnen raken.
In 2017 bleven werknemers gemiddeld twintig dagen thuis wegens werkdruk of -stress.

Ruim een derde van de werkende bevolking ervaart ongezonde werkstress. Ruim 16% van de medewerkers zit tegen een burn out aan.

De gemiddelde duur van het herstel na een burnout bedraagt zo’n 242 dagen.

De definitie van Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA) wordt in de Nederlandse Arbowet (artikel 1) als volgt omschreven: ‘de factoren seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten, discriminatie en werkdruk in de arbeidssituatie die stress teweeg brengen’.

Stress wordt omschreven als: ‘een toestand, die als negatief ervaren wordt en lichamelijke, psychische of sociale gevolgen heeft’.

Download:

[/fusion_text][/one_third][one_third last=”no” spacing=”yes” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”underline dotted” sep_color=”#e1e1e1″ class=”” id=””]Wetgeving[/title][fusion_text]De Arbowet kent 6 voorschriften die direct betrekking hebben op de Psychosociale Arbeidsbelasting. In dat kader kunnen we verwijzen naar het Arbobesluit, artikel 2, lid 15-1:

“Indien werknemers worden of kunnen worden blootgesteld aan psychosociale arbeidsbelasting worden in het kader van de risico-inventarisatie en -evaluatie, bedoeld in artikel 5 van de wet, de risico’s ten aanzien van psychosociale arbeidsbelasting beoordeeld en worden in het plan van aanpak, bedoeld in artikel 5 van de wet, met inachtneming van de stand van de wetenschap maatregelen vastgesteld en uitgevoerd om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of indien dat niet mogelijk is te beperken”.

In België worden deze verplichtingen beschreven in de Welzijnswet (het kader) en de Koninklijke Besluiten (de uitvoering). Inhoudelijk verschilt de aanpak nauwelijks met de aanpak in Nederland.

In België kent men anders dan in Nederland, een formele en informele route betreffende het verzoek tot een (individuele) interventie bij bijvoorbeeld pesten, agressie of geweld en seksueel intimidatie. Men richt zich dan tot de preventieadviseur psychosociaal of de vertrouwenspersoon.[/fusion_text][/one_third][one_third last=”yes” spacing=”yes” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”underline dotted” sep_color=”#e1e1e1″ class=”” id=””]Wat kunnen wij voor u doen?[/title][fusion_text]365goesting heeft een valide en betrouwbare methode om psychosociale aspecten in het werk te inventariseren.

Deze methode is gebaseerd op een eigen ontwikkelde vragenlijst die zowel op papier als online is aan te bieden aan uw medewerkers. Het resultaat is een analyse van deze aspecten op organisatie-, afdeling- of team-niveau.

Zo krijgt u bijvoorbeeld inzicht in het aanwezig zijn van pesten en intimidatie, de mate van ervaren werkdruk en -werkstress, sociale steun, slaapkwaliteit en de verloopintentie van medewerkers.

Vervolgens analyseren wij welke van bovenstaande factoren de meeste invloed hebben op mentale uitputting (at risk zijn voor burnout) verzuim en presenteisme. Het geeft u regelknoppen om ook effectief te kunnen sturen op het optimaliseren van negatief ervaren psychosociale aspecten in het werk.

Download:

Flyer vragenlijst ervaren psychosociale aspecten[/fusion_text][/one_third]

Scroll naar boven